ساخت و ساز

وال مش چیست و چه کاربردی دارد؟

وال مش چیست و چه کاربردی دارد؟

وال مش چیست و چه کاربردی دارد؟

با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور ایران، توجه به مهار لرزه‌ای اجزای مختلف ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است. طی چند دهه گذشته، دستورالعمل‌های مختلفی از جمله آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله یا همان استاندارد 2800 منتشر شده است. با این وجود بیشتر تمرکز این دستورالعمل‌ها بر مهار اجزای سازه‌ای ساختمان بوده است. .

لذا دستگاه‌های دست‌اندرکار صنعت ساختمان تأکید بیشتری بر این موضوع نمودند و نتیجه آن ابلاغ پیوست ششم استاندارد 2800 تحت عنوان طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزای غیرسازه‌ای معماری بود. در این پیوست، مسلح کردن دیوار با شبکه الیاف به عنوان یکی از روش‌های نوین مهار دیوارها مطرح شده است. وال مش راهکاری  اقتصادی و تجاری در صنعت ساختمان است.

وال مش چیست؟

کامپوزیت‌های سیمانی تقویت شده با الیاف پارچه یا Fabric Reinforced Composite Matrix یکی از فناوری‌های تازه در مهندسی سازه است. تسلیح یک لایه نازک ملات با یک مش بافته شده از الیاف شیشه یا کربن، کامپوزیت توانمندی را خلق می‌کند که پتانسیل تقویت المان‌های سازه‌ای یا غیر سازه‌ای را داراست؛ بدون آن که وزن قابل توجهی به سیستم تحمیل نماید

این فناوری در بهسازی لرزه‌ای اعضای سازه‌ای برای ارتقاء مقاومت و شکل‌پذیری، تقویت باربری سازه در تغییرات کاربری و ترمیم سازه در آسیب‌های ناشی از ضربه یا خوردگی محیطی از کاربردهای اصلی این فناوری است.

نوارهای مش فایبرگلاس روی دیوار قرار گرفته و یک پلاستر معدنی روی آن اجرا می‏شود. ترکیب حاصل یک کامپوزیت سیمانی توانمند ایجاد می‏‌کند که دیوار را در برابر لنگر حاصل از نیروی برون صفحه زلزله مستحکم می‏‌کند. راهکار وال مش جایگزینی برای روش سنتی وال پست در مهار لرزه‏ای دیوارها است.

مزایای وال مش چیست؟

عملکرد مناسب

استحکام بالای مش فایبرگلاس و چسبندگی و مقاومت مناسب پلاستر وال‌ مش باعث شده تا این کامپوزیت در عین پایین بودن وزنش، مقاومت بالایی در برابر لنگرهای حاصل از نیروهای باد و زلزله نشان دهد..

تطبیق‌پذیری و سازگاری بالا

یکی از مزایای قابل توجه وال‌ مش، سازگاری و تطبیق‌پذیری بالای مصالح آن با انواع مصالح بنایی مورد استفاده در دیوار است. وال‌ مش روی انواع بلوک‌های ساختمانی قابل اجراست و با انواع مصالح ساختمانی مانند گچ و سیمان کاملاً سازگار است. نوع پلاستر ویژه وال‌ مش (گچی یا سیمانی) بر اساس مصالحی که قرار است در نازک‌کاری دیوار به کار رود انتخاب می‌شود. در صورت استفاده از مقاطع فولادی در دیوار، به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی فولاد با مصالح دیوار، پس از مدتی در دیوار ترک ایجاد می‌شود ولی در صورت استفاده از وال‌ مش، به دلیل سازگاری مصالح وال‌ مش و دیوار، بعداً در نازک‌کاری دیوار ترک مشاهده نمی‌شود.

نصب آسان

فرایند نصب و اجرای وال‌ مش فرایندی ساده و سریع است. این روش با  دستورالعمل‌های آسان  یا یک آموزش مختصر برای یک اکیپ نیمه‌ماهر نیز به راحتی قابل اجراست و نیازی به حضور نیروهای متخصص مانند جوشکار نیست.  وال مش  مراحل دیوارچینی را نیز آسان‌تر می‌کند. دیگر نیازی به نصب مقاطع فولادی قبل از دیوارچینی و یا اجرای میلگرد بستر در حین آن نیست. حمل و جابجایی مصالح وال‌ مش در طبقات ساختمان نیز بسیار راحت است.

دوام بالا

دوام وال‌ مش از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن است که باید کنترل شود چرا که این کامپوزیت باید طول عمری برابر طول عمر ساختمان داشته باشند.

سبک‌سازی ساختمان

کامپوزیت وال‌ مش از یک لایه نازک پلاستر و مش فایبرگلاس تشکیل شده است که در عین استحکام بسیار بالایی که ارائه می‌کند، وزن بسیار پایینی دارد. در مقایسه با وزن مقاطع فولادی به کار رفته در سایر روش‌ها، وزن تحمیل شده به سازه از طرف وال‌ مش بسیار ناچیز است و انتخاب وال‌ مش به سبک‌سازی ساختمان کمک خواهد کرد.

مورد تأیید استانداردهای داخلی

پیوست ششم استاندارد 2800، مهار دیوار با شبکه الیاف (وال‌ مش) را به عنوان یکی از روش‌های نوین مهار لرزه‌ای دیوار و جایگزین روش‌های مرسوم معرفی کرده است. همچنین مبانی محاسباتی دیوارهای مهار شده با شبکه الیاف در نشریه 714 سازمان برنامه و بودجه کشور و نشریه 819 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان شده است. بنابراین استانداردهای معتبر داخل ایران، استفاده از وال‌ مش را تأیید می‌کنند و وال‌ مش راهکاری منطبق با آیین‌نامه‌های داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *